
7è festival de Músiques d’Arrel d’Arreu del Món. Reus, 13-22 setembre 2007. Arreu: Tots els llocs o en nombrosos indrets. Setena edició de l’ARREUS, festival musical que vol apropar tot allò que ens resulta diferent o més llunyà. Conèixer i descobrir altres músiques i cultures, en un context no tan sols musical i lúdic sinó també de contacte humà, solidari, de cooperació entre els pobles i les persones, d’exaltació i admiració per la diferència amb un tracte d’igualtat. Globalitzant només emocions i sentiments. Cada vegada és més gran l’interès per conèixer les cultures i costums dels diferents pobles d’arreu del món. Les notícies que ens arriben d’altres cultures i de les diferents circumstàncies que envolten altres éssers humans mantenen el nostre esperit atent a la diversitat. Estem en un món on la gent, cada cop més, es mou d’un lloc a l’altre per motius diferents, provocant la barreja de persones, d’ètnies, cultures i països diversos. Aquest interès també es veu reflectit en el coneixement de les cultures dels diferents pobles i, en particular, en la música que aquests fan. WORLD MUSIC (músiques del món) és un terme anglès creat per diferenciar tot el que no era cantat en aquest idioma i que s’escapava de l’univers de l’ensopit pop anglosaxó. Vist des de la nostra òptica, aquesta classificació podria englobar a tot tipus de músiques, però sempre hem de tenir en compte la procedència concreta, l’arrel que delati el seu origen, ja sigui música tradicional o contemporània, fusionada amb altres estils o no, ja sigui tocada amb instrumentació antiga o actual, ja sigui més “pura” o més mestissa. 13 SETEMBRE (DIJOUS) • SUAU • 22:30 H MERIDIANA fusió música mediterrània • CAT La llarga experiència del guitarrista Luigi Cabanach (Màquina!, Orquetra Mirasol, Música Urbana, J.M. Serrat, Gato Pérez…) juntament amb l’introducció a la nostra cultura de les tables melòdiques de la Índia per part de Jordi Rallo (M.M. Bonet, Nass Marrakech, Enrique Morente, Comediants…) va crear l’alquimia per formar el grup Meridiana. Estil creatiu arrelat en la cultura mediterrània i que es podria definir pels seus ingredients: aire de vidre net, de New Orleans a Granada, vent calent de l’Àfrica, banys de mar, rumba de Barcelona… Neila Benbey veu Luigi Cabanach guitarra Jordi Rallo set de tables, tarang 14 SETEMBRE (DIVENDRES) • LA PALMA DE REUS • 22:30 H GUADIANA flamenco • Extremadura / Madrid / CAT El cantaor Antonio Suárez Salazar ‘Guadiana’ va néixer a Badajoz el 1955, dins d’una àmplia saga cantaora extremenya. És germà de Ramón el Portugués, nebot de Porrinas, cosí de La Negra i Juan Salazar… Va debutar amb 17 anys al tablao madrileny Café de Chinitas. És un dels cantaores més sol•licitats per acompanyar al baile (El Güito, La Tati, Javier Barón, La Tolea, Merche Esmeralda, Antonio Canales…). També ha estat col•laborador d’espectacles internacionals amb Enrique Morente, Pepe Habichuela… Ha gravat ‘Cuando el río suena’ (2001) i ‘Brillo de luna’ (2002). Guadiana cante Paco Heredia guitarra Eduardo Cortés guitarra José del Mode percussió Paco del Mode percussió Nacho Blanco baile HABIB KOITÉ & BAMADA música africana • Mali Habib Koité, el griot modern, té el seu propi estil i ja és un puntal de la world music africana. Va adaptar i adoptar els acords del kamala n’goni tradicional (arpa juvenil) a la seva guitarra elèctrica, mentre s'endinsava en les riques tradicions de Mali, fusionant els sons del tama (tambor que parla) i del bala (xilòfon africà) amb la música de les regions Bambara, nord de Takamba i Songhai. Habib Koité procedeix d'una gran família de griots i ha treballat amb reconeguts músics com Keletigui Diabaté i Toumani Diabaté. El 1988, Koité forma la seva pròpia banda, Bamada, amb la qual recorre tot el país i fa el salt internacional a través de França. Ha editat: "Muso Ko" (1998), "Baro" (2001) i "Afriki" (2007). Cal destacar la seva participació estel•lar en la pel•lícula documental "Desert Blues" sobre la música de Mali. 15 SETEMBRE (DISSABTE) • LA PALMA DE REUS • 22:30 H JJ BAND Fusió jazz, rock progressiu i flamenc • Andalusia És un dels projectes que té el baixista José Juan Martínez (Radio Tarifa, Triana, Niña Pastori, José Antonio Galicia…) on fusiona el jazz amb el rock progressiu i el flamenc. A part ha col•laborat, tan en concerts com en gravacions, amb: Dieguito ‘El Cigala’, La Tana, Montse Cortés, La Barbería del Sur, Antonio Canales, Nono García… Amb la JJ Band ha tocat en nombrosos festivals internacional. Ha gravat amb el seu nom: “La minoría desencantada” (1996) i “JJ Band” (2007). Amir llaüt i guitarres Ángel de los Ríos bateria Angélica "La Tremen" veu Raúl Márquez violí César guitarra elèctrica i flamenca José Juan baix AMÉRICA CONTEMPORÂNEA fusió música llatinoamericana Es tracta d’un fascinant exercici d’unificació de diferents estils i músiques tradicionals sud-americanes. El pianista brasiler Benjamim Taubkin ha reunit músics de quasi tot el Continent per crear una síntesi de diverses tradicions musicals, per a oferir una imatge, alhora d‘unitat, i de diversitat per procedència dins la globalitat musical sud-americana, resultant-ne, com a dit algú, “més que la suma de les parts”. Músics de Bolívia, Veneçuela, Xile, Argentina, Colòmbia i Perú, així com de diferents parts del gran Brasil. Els arranjaments i la unificació de tot això ha portat feina, però han assolit un magnífic resultat i de gran bellesa, per la conjunció aconseguida i que lliga tot l’espectacle amb un concepte actual. Álvaro Montenegro (Bolívia) Aquiles Báez (Veneçuela) Benjamim Taubkin (Brasil) Carlos Aguirre (Argentina) Christian Gálvez (Xile) Lucía Pulido (Colòmbia) Luis Solar Narciso (Perú) 16 SETEMBRE (DIUMENGE) • EL RACÓ DE LA PALMA • 20:00 H LA MAKILA etno-arreu • Camp de Tarragona Músiques del món amb aires tradicionals, instrumentacions originals i arranjaments impossibles. La Makila és una acròbata amb els sons, que viatja de Grècia a Brasil i de Macedònia a Euskadi amb una velocitat de vertigen. Pujeu? Isidre Sans baix Guillem Anguera acordió diatònic Hèctor Beberide bouzouki, mandolina, whistle Nando Taló txalapartes i percussió Siscu Aguilera txalapartes i percussió Pepo Busquets percussió 21 SETEMBRE (DIVENDRES) • LA PALMA DE REUS • 22:30 H BOB BROZMAN etno-global • EE.UU. Redefinint la diversitat musical al voltant del món. El guitarrista nord-americà Bob Brozman és un músic remarcablement prolífic. L’ingeni, energia i tècnica musical es combinen per crear un directe inoblidable. Un mestre de les tècniques del slide, del punteig i del tapping, el show d’en Bob travessa l’espectre global i musical captivant a las audiències i mantenint a tots els espectadors abstrets. La familiaritat d’en Bob amb la diversitat de músiques del món produeix una barreja d’influències rítmiques y tímbriques que no tenen parangó en el mitjà musical actual. La seva destresa rítmica ressona amb elements del Blues, Jazz, Gipsy Swing, Calypso, Sega… fins als ritmes del més moderns Hip Hop i Ska. Així mateix, el seu to i les seves harmonies articulen una accentuada barreja de timbres de música hawaiana, Índia, africana, japonesa, caribenya i blues. La seva feina amb els dits ha estat descrita en el món de la crítica com “única i sorprenent, a més de plena d’humor”. Bob té una col•lecció de trucs que fa que el públic es perdi buscant efectes electrònics que de fet no existeixen. El seu show és el producte d’un geni de l’acústica. ORQUESTRA ÀRAB DE BARCELONA fusió música mediterrània El grup va néixer motivat pel desig de promoure un conjunt musical obert a idees que surgeixen tant del repertori de temes tradicionals dels països de la conca del Mediterrani com de composicions originals i experiències basades en la improvisació. Un concert que barreja diferents estils musicals amb els quals han estat en contacte els músics d'aquesta banda: música clàssica oriental, cants espirituals, gnaoua, andalusí, chaâbí i àrab tradicional, procedents dels territoris àrabs del Pròxim Orient i el nord d'Àfrica. Han gravat el disc “Báraka”. Mohamed Soulimane (Chaouen) violí Ayoub Bout (Tànger) veu i llaüt Aziz Khodari (Tànger) percussió i veu Yannis Papaioannou (Tessalònica) llaüt Jordi Gaig (Catalunya) teclats Joan Rectoret (Catalunya) baix elèctric Mohammed el Ghazi (Tànger) percussió 22 SETEMBRE (DISSABTE) • PLAÇA ANTON BORRELL • 23:30 H CELTAS CORTOS fusió • Castella Poques paraules calen per a presentar aquesta banda de Valladolid. El grup es va crear com a tal el 1986, format per entussiastes de la música tradicional però amb un so i harmonies actuals. Des de llavors s’han convertit en una de les bandes amb més èxit de tot l’Estat i han editat 16 treballs discogràfics. Després de 20 anys realitzen la gira “20 soplando versos”, i, a més, ha tornat a la banda el vocalista original Jesús Cifuentes. Cal recordar que la primera vegada que van tocar a Catalunya va ser a Reus, a la Festa de Primavera de l’Ateneu Llibertari, l’any 1989 a La Palma. ENTRADA GRATUÏTA A TOTS ELS CONCERTS Organitza: AMCA – Associació per a la Música Creativa i Actual Passeig Mata 18, 43202 REUS • Tel. 977 318 103 • amca@amca.info • www.amca.info En conveni amb: IMAC – Institut Municipal d’Acció Cultural (Reus) Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya Col•laboren: SUAU PUNT 6 CAMP SAN MIGUEL |