Cicle La paradoxa de l'abundància Les sessions tindràn lloc a Tarragona, Barcelona, Girona, Lleida i València del 24 al 29 de novembre Enginyeria Sense Fronteres, Medicus Mundi i Entrepobles organitzen el cicle de xerrades “La paradoxa de l’abundància” a diverses ciutats amb l’objectiu de crear un espai de debat per identificar les responsabilitats de cadascun dels actors en la vulneració de drets humans associada als models d’explotació vigents de les indústries extractives. Des de la dècada dels noranta, les indústries extractives (petroli, gas i mineria) han estat considerades per les institucions financeres internacionals (IFI), com un sector clau per a l’eradicació de la pobresa. Les dades macroeconòmiques mostren però, que l’extracció de recursos naturals a Amèrica Llatina i Àfrica no ha revertit en una millora dels seus Índexs de Desenvolupament Humà (IDH). Aquest escenari paradoxal, on els països abundants en recursos naturals presenten baixos IDH, es converteix en escenari crític quan s’observa que les indústries extractives porten associada una històrica i continua vulneració de drets socials, econòmics, ambientals i culturals. El ritme de consum sobretot dels països de la OCDE ens fa canviar el títol i parlar de la paradoxa de l’escassetat: Els ritmes de consum creixen davant d’una capacitat productiva finita del planeta Terra. Els rius abundància i escassetat, desemboquen ara en un mar creixent de corrupció i conflictes per fer-se amb el control dels recursos naturals finits del planeta Terra (energia, mineria, aigua, ...) Objectius 1. Posar de manifest la vulneració de drets humans associada als models d’explotació vigents de les indústries extractives al operar en països en vies de desenvolupament, sobretot d’Amèrica Llatina i Àfrica. 2. Oferir un espai de debat constructiu per identificar quines responsabilitats hi ha sobre aquesta realitat des dels governs, la ciutadania i les corporacions transnacionals. 3. Amb les responsabilitats identificades, treballar sobre la difusió de les eines transformadores socials existents i identificar les que falten. Dates: - Tarragona: del 24 al 28 de novembre de 2008 - Barcelona: 25 de novembre de 2008 - Girona: 27 de novembre de 2008 - Lleida: 28 i 29 de novembre de 2008 - València: 28 i 29 de novembre de 2008 LA PARADOXA DE L’ABUNDÀNCIA: DRETS HUMANS I PETROLI Enginyeria Sense Fronteres, Entrepobles i Medicus Mundi Universitat Rovira I Virgili (Tarragona) Del 24 al 28 de novembre 2008 >>> Dilluns 24 de novembre Conferència Inaugural: El petroli al món, l’estat de la qüestió 19:00 Inauguració de les jornades SANTIAGO CASTELLÀ, Vicerrector de Relacions Externes, Universitat Rovira i Virgili RICARD GARCIA, Director de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química, Universitat Rovira i Virgili JOSEP POBLET, President de la Diputació de Tarragona MIQUEL CARRILLO, Responsable de Projectes de l’Associació catalana d’Enginyeria sense Fronteres 19:15 El petroli al món, l’estat de la qüestió SARAH WYKES, Global Witness 20:30 Debat >>> Dimarts 25 de novembre 17:00 Economia política del petroli EDUARDO GIORDANO, Periodista i director de la Revista de Comunicació Voces y Culturas BELEN DÍAZ, Fundació per a les Relacions Internacionals i el Diàleg Exterior (FRIDE) ROBERTO BERMEJO, Professor d’Economia Aplicada de la Universitat del País Basc 19: 15 Debat >>> Dimecres 26 de novembre Dels impactes ambientals als conflictes socials 17:00h Del subsòl als impactes ambientals LAUREANO JIMÉNEZ, Escola Tècnica Superior d’Enginyeria química 17:40h Dels impactes ambientals als conflictes socials MIQUEL CARRILLO, Plataforma de Seguiment de les Industries Extractives- PSIE 18.30 Debat i pausa 18: 45h Estudis de cas: Guinea Equatorial i l’Amazonia RAIMUNDO LEA, Enginyeria Sense Fronteres MARINO CALVA, Red de Líderes Comunitarios Angel Shingre 20.20h Debat >>> Dijous 27 de novembre Futur sense Petroli 17:00 De cap al pick oil DANIEL GÓMEZ CAÑETE, Associació per l’estudi dels recursos energètics (AEREN) 18:00 Eficiència energètica i renovables per a un futur sense petroli JAUME MORRÓN, Director de dialec – Comunicació per a la Sostenibilitat 19:00 Debat i pausa 19:30 Del Consum al Decreixement JOAQUIM SEMPERE, Doctor en Filosofia i professor de Teoria de la Sociologia I Sociologia Ambiental a la Universitat de Barcelona. Debat >>> Divendres 28 de novembre Eines dels diferents actors 17:00 Impactes de les extractives als drets humans MARIA PRANDI, Escola de Cultura de Pau 17:45 Transnacionals vs. moviments socials: poder i estratègies DAVID LLISTAR, Observatori del Deute en la Globalització 18:30 La responsabilitat de les empreses: el laberint jurídic ANTONI PIGRAU, Catedràtic de Dret Internacional de la Universitat Rovira i Virgili i membre del Tribunal Permanent dels pobles 19: 15 Debat i pausa 19: 45 Taller de clausura: Quines eines queden? Informació pràctica Lloc: Sala de Graus ETSE/ETSEQ, Campus Sescelades URV Data: Del 24 al 28 Novembre 2008 Reconeixement de 1,5 crèdits de lliure elecció per als estudiants de la urv, per a més informació: urvsol.bec@urv.cat |