Campus Reus
 
 
  
 

A Reus sembla que molesta una part de la festa

Cal defensar la part musical de la Festa Major de Reus.

A la majoria de ciutats les Festes Majors tenen una important part musical, formada bàsicament per concerts i revetlles que es realitzen durant la nit, seria la part més noctàmbula i lúdica de la festa, que complementa els actes més tradicionals i característics de les festes, que solen tenir lloc durant el dia.

A Reus, en els últims anys, l'oferta musical de concerts ha millorat notablement, en quantitat i qualitat, i s'ha passat d'una situació en que pràcticament no hi havia cap concert a una altra en que l'oferta musical és prou amplia, convertint-se en una part més de la Festa Major (les dues Festes Majors) i movent un nombre important de persones.

Ara bé, sembla que això a Reus provoca un seguit de resistències i reaccions adverses entre alguns veins de la ciutat, i també dins el propi Ajuntament. A diferència d'altres ciutats com la veïna Tarragona, que per Festa Major durant més d'una setmana omple les nits, cada nit, amb diversos concerts, festes i sessions en places i espais situats en ple centre de la ciutat, a Reus això desperta fortes oposicions en alguns sectors. Mentre que a altres llocs s'aposta per què la part nocturna de la festa estigui plenament insertada dins l'espai urbà, amb actes que fins i tot s'acaben de matinada, a Reus hi ha qui està interessat a enviar aquesta part de la festa el més lluny possible, a l'extraradi, on no "molesti" a ningú.

Per dir-ho d'alguna forma, s'assumeix que els concerts han de formar part del programa de festes, però que es facin ben lluny. Per això les nits de festa major són en altres ciutats un bullider de gent pels carrers, mentre que a Reus són un cementiri, i sort que al menys l'oferta nocturna de bars ha millorat notablement. I és que a Reus hi ha una part de la gent que no viu la festa, i en especial aquest part de la festa, és més, la percep com una cosa que molesta, que fa soroll, que fa nosa, i no la volen tenir al costat de casa encara que sigui només durant dos o tres nits a l'any.

Per això cal que des dels col·lectius que organitzem actes i activitats musicals comencem a fer alguna cosa i ha defensar aquesta part de la festa, que a alguns sembla que tant molesta, com una part més, com una part important i inserida dins l'espai urbà. No som uns "apestats" als que cal enviar on no se'ns vegi ni senti, els concerts mouen molta gent jove i no tant jove, les Barraques, el Reggus, l'Arreus, el Reus Blues, el Perejils festival i els concerts de Festa major i altres actes estan plenament consolidats i han de seguir existint dins l'espai urbà, no en polígons industrials de la perifèria. I en paral·lel, cal treballar per ampliar l'oferta de concerts durant la resta de l'any, un tema que no acaba d'arrancar a la nostra ciutat.

Ja s'han carregat La Palma com a espai d'activitats musicals, posant unes condicions d'ús que hi fan inviable la realització de concerts i enviant alguns del concerts a altres espais; ara volen desplaçar les Barraques i fer-les fòra de l'espai actual; i sembla que el destí de la majoria de concerts grans és acabar a l'espai del Roquís, al polígon Agro-Reus.

Per veure cap on ens volen portar, un botó de mostra, a continuació teniu un article del senyor Eduard Ortiz, primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Reus i portaveu del Grup Municipal del PSC, article aparegut en el número de juliol-agost d'El Mercadal, revista editada per l'Ajuntament de Reus i repartida pels domicilis de la ciutat.

Un article que acaba amb la següent sentència: "cal que fem prevaler els interessos generals abans de l’egoisme particular". I ens preguntem, que és sinó egoisme particular l'actitud de determinats veins i veïnes que de cap de les maneres estan disposats a tenir un concert a sota de casa encara que només sigui una, dos, tres o quatre nits a l'any?

Associació Cultural Reggus

--------------------------------------------------

Aquí us passem l'article:

La convivència i les queixes per soroll

Al llarg dels darrers mesos han arribat a l’Ajuntament tot un seguit de queixes de ciutadans i ciutadanes amb relació a les molèsties causades pels sorolls provocats pel volum de potència dels concerts i altres activitats lúdiques.

Davant d’aquesta situació, un polític que vol estar al servei dels ciutadans analitza amb objectivitat els diferents fets: per un costat, la necessitat de fer al llarg de l’any i sobretot en les èpoques d’estiu, concerts i activitats a cel obert on la gent –jove o no tan jove– puguem gaudir de la música i les interrelacions humanes. I, per altra banda, el dret a viure tranquil, sense contaminació acústica.

La ciutat s’estén

Amb la certesa de que la ciutat es va fent gran i on abans hi havia un espai sense veïns, ara es troba rodejat d’edificis, es fa imprescindible cercar solucions que permetin la millor convivència possible. La convivència només s’aconsegueix amb el respecte mutu.

L’alternativa, l’Espai del Roquís

Fa més d’un any vam iniciar els treballs per posar a disposició de la ciutadania, entitats incloses, un espai suficientment gran i accessible, i, sobretot, perquè les activitats que s’hi desenvolupessin no pertorbessin el son de ningú. El vam anivellar, hi hem plantat arbres, hem posat connexions d’aigua i llum, hem posat mesures per evitar accidents, hem fet que hi arribi el transport públic (des d’abans de les sis del matí fins a les onze de la nit i, en casos puntuals, com per exemple les Barraques, pot estendre’s el servei durant tota la nit) i, finalment, l’hem posat a disposició de tothom.

És a la zona del Roquís, al costat del polígon Agro-Reus, on no hi viu ningú i aparcar de nit o en cap de setmana no representa cap problema. Ara que ja tenim el lloc, cal que tots tinguem, de forma decidida, el convenciment d’utilitzarho i fem prevaler els interessos generals abans de l’egoisme particular.

Eduard Ortiz

Portaveu del GM del PSC

El Mercadal, Gaseta Municipal de l’Ajuntament de Reus

Juliol/agost de 2007

 
   
 
 
 
 fletxa anterior 
 
 Una creació d' Editio Software  · Editat i publicat amb Editio Interdum  · Avís legal