Del 7 al 28 de maig al Centre Cultural i Ocupacional de Cambrils, totes les projeccions a les 20 hores. Torna el CINEMA SOLIDARI organitzat per Entrepobles com un espai per a la reflexió i la construcció d'un pensament crític sobre la nostra societat, utilitzant per això pel·lícules i documentals que són difícils de veure en els circuits comercials. Aquest any es centra en dos temes: la sobirania alimentària i la crisi, en dues facetes, l'econòmica i l'ambiental. Què significa sobirania alimentària ? La sobirania alimentària és el dret dels pobles a definir la seva política agrària i alimentària, sense dúmping de països tercers. És el dret dels camperols a produir aliments i el dret dels consumidors a poder decidir el que volen consumir i, com i qui l'hi produïx. El concepte de sobirania alimentària va ser desenvolupat per Via Camperola i dut al debat públic en ocasió de la Cimera Mundial de l'Alimentació en 1996. Va ser el tema principal del fòrum ONG paral·lel a la cimera mundial de l'alimentació de la FAO de juny del 2002 . La crisi és una qüestió d'actualitat i coneguda. Però està bé preguntar-se si crisi com les actuals són inevitables o si, per contra, hi ha mitjans per a evitar-les. Si són consubstancials a la lògica compulsiva del benefici i a la desmesura de les activitats especulatives. I si la societat té instruments suficients per a no haver de suportar el seu gran cost. PROGRAMA - Dijous 7 de maig: "NOSOTROS ALIMENTAMOS EL MUNDO" Una pel·lícula sobre el menjar i la globalització, sobre pescadors, agricultors i executius, sobre la circulació de productes i diners, sobre l'escassesa i l'abundància. La pel·lícula ens informa sobre la producció del nostre menjar i ens diu per què tenim alguna cosa que veure amb la fam en el món. "Nosaltres Alimentem el Món" trasllada a la societat una mirada precisa sobre la capacitat que té el capitalisme per a transformar-nos en canívales del planeta i de nosaltres mateixos. "Des del principi havíem pensat fer un documental sobre els mercats de Viena. Quan va arribar el moment d'escriure el guió o fer el tractament per a aquesta pel·lícula, vaig vagar pels mercats de la ciutat i vaig pensar: què en tenen d'interessant?. L'única cosa que m'interessava a mi eren els productes. D'on provenen? La idea original era fer un cop d'ull darrere de les cortines. D'on ve tot això, d'on vénen els tomàquets i els altres productes? De fet, vam començar amb els tomàquets. Ens vam posar a investigar i així vam comencar amb la història" diu Erwin Wagenhofer, el director de la pel•lícula. - Dijous 14 de maig: "ENRON:LOS TIPOS QUE ESTAFARON AMÉRICA" Aquest documental presenta el costat ocult d'un dels majors escàndols financers de la història, en el qual alts executius de la setena empresa més important dels Estats Units es van embutxacar milions de dòlars mentre els seus accionistes i empleats ho perdien tot. És un retrat fidel dels caps d’Enron, la cobdícia dels quals va desencadenar un tràgic efecte que es va deixa sentir en l’economia durant anys. La crisi d’Enron va ser l'obra d'uns quants homes corruptes o el costat fosc del somni americà?". El documental intenta respondre a aquesta pregunta, que tanca el major escàndol financer d'Estats Units. La poderosa companyia elèctrica va trencar en qüestió de setmanes. "Era un castell de naips", sostenen els autors del documental, nominat als Oscar. Basat en un relat dels periodistes de la revista Fortune Bethany McLean i Peter Elkind, el reportatge explora el sobredimensionament de l'elèctrica, els seus arranjaments amb els magnats del petroli i relata les estretes relacions dels seus directius amb el president George Bush. No en va, Enron va contribuir decididament en la primera campanya presidencial de Bush. - Dijous 21 de maig: "LA HORA 11" L'hora 11 descriu l'últim moment en el qual és possible canviar. La pel•lícula explora com la humanitat ha arribat a aquest moment: com vivim, l'impacte que produïm sobre els ecosistemes i el que podem fer per a canviar la nostra trajectòria. Experts de tot el món dialoguen amb més de cinquanta dels científics, pensadors i líders més importants del moment, que presenten els fets i parlen sobre els aspectes més urgents als quals s'enfronten el nostre planeta i la humanitat. La narració corre a càrrec de l'actor Leonardo DiCaprio. L'hora 11 és una mirada sobre la crisi ecològica actual, concretada en fenòmens tals com la sequera, la fam, les inundacions o la pluja àcida, entre altres seqüeles que el planeta sofreix a causa del canvi climàtic. "La història de la humanitat tracta bàsicament de la relació entre els dos sistemes més complicats del planeta: la Societat Humana i la Naturalesa, i de si les persones hem mantingut l'equilibri en aquesta relació. Quan no ha estat així, el dany ha estat irreparable....". Amb aquestes paraules comença el documental. - Dijous 28 de maig: "GRAN SUPERFICIE" i "CAMPESINAS" GRAN SUPERFÍCIE Vídeo documental realitzat per Ecologistes en Acció sobre el paper de la publicitat en el sistema actual de sobreproducción i sobreconsumo. A través d'entrevistes i diversos exemples d'intromissió publicitària s'analitzen temàtiques com l'alimentació, els mitjans de comunicació o l'educació. CAMPESINAS, SEMILLAS DE CAMBIO Aquest documental de Fundación Luciérnaga, de Nicaragua, mostra el treball de diverses organitzacions de dones camperoles que estan tractant de generar canvis en les relacions de desigualtat de gènere, al mateix temps que produïxen aliments per a mercats locals i nacionals. |