Campus Reus
 
 
  
 

Convocatòria pacifista internacional, diumenge 6 d'agost acte a Tarragona

S'està desenvolupant a tot el món una "convocatòria mundial d'accions no violentes de resistència civil per posar fi a l'ocupació militar a l'Iraq". Una de les dates en què es preveuen mobilitzacions a tot el món serà al voltant d'entre el 6 i el 9 d'agost, aniversari dels bombardejos de Hiroshima i Nagasaki.

L'any passat, amb motiu del 60è aniversari del bombardeig de Hiroshima i Nagasaki, la Coordinadora Tarragona Patrimoni de la Pau va publicar l'article que reproduim més avall. Enguany, el 6 d'agost, coincidirà amb l'acte Paraules per la Pau i, per tant, hem pensat en organitzar un Paraules per la Pau especial que uneixi en el rebuig a la guerra i el suport a les víctimes dues realitats (que en representen moltes més com Palestina, Bòsnia, Sudan, Sierra Leona... ): Hiroshima i Iraq.

A l'acte de Paraules per la Pau d'agost farem un taller de llinternes o fanalets de paper i de preparació de missatges. Al vespre anirem a l'escala reial, al Moll de Costa, per dipositar a la Mediterrània, igual que fan a Hiroshima al riu Motoyasu, els fanalets que haurem preparat. Més avall trobareu una explicació sobre la cerimònia de les llinternes flotants i un parell d'enllaços per enviar missatges a Hiroshima.

Animem tothom a fer còrrer aquesta convocatòria de Paraules per la Pau del mes d'agost (diumenge, 6 d'agost, a les 12 del migdia a la Plaça de la Font, Tarragona) per tal de recordar la població de Hiroshima i d'Iraq i per mostrar el nostre rebuig a les guerres i al militarisme preprant missatges i fanales de paper. Al vespre els dipositarem a les aigues de la Mediterrànea.

Us esperem el 6 d'agost a Tarragona.

Coordinadora Tarragona Patrimoni de la Pau

--------------------------------------------------------------------------------------

Llinternes de paper al riu Motoyasu / Vaixells de guerra a Tarragona

Un 6 d’agost, fa 60 anys, a les 8:12 del matí, un avió militar dels EUA llençava una bomba atòmica sobre Hiroshima. Tres dies més tard, l’exèrcit nord-americà en llençava una altra sobre Nagasaki. Els resultats són força coneguts: més de 150.000 morts en un instant, més de 200.000 ferits en les setmanes següents, destrucció, patiment, pluja àcida... Una persona que va sobreviure la bomba parla de tres colors: negre, quan l’explosió va tapar el sol; vermell, de la sang vessada i de les flames; marró de la pell cremada per la radiació.

Llegim, ara, que més de 300.000 persones han mort a causa dels dos atacs atòmics, innecessaris atesa la proximitat de la rendició japonesa, i que al voltant de 300.000 persones més encara viuen sota l’efecte de les radiacions, són els “hibakusha” (persona bombardejada) que van sobreviure els bombardejos atòmics. Desfiguracions físiques, càncer, deteriorament genètic i altres enfermetats provocades per la radiació marquen la seva vida. A més del que un científic va anomenar “anestèsia psicològica”, plens de temor a la incertesa de la mort, al patiment, al rebuig social i la discriminació i, per si fos poc, a l’oblit.

Hiroshima i Nagasaki: una salvatjada que tan sols es pot entendre o explicar des del punt de vista de la “lògica” militar, de la barreja d’interessos del complexe militar-industrial i del militarisme o tendència de l’aparell militar d’una nació a assumir quotes creixents de control sobre la vida i el comportament de la ciutadania.

L’horror davant tragèdies planificades com les de la bomba atòmica, Vietnam, Cambodja, Bòsnia i Herzegovina, Txetxènia... ; el rebuig a la guerra -tant se val si es qualifica de mundial o de “conflicte oblidat”- com a eina de resolució de conflictes; el rebuig al militarisme i a l’armamentisme que ocasionen mort i misèria directament o per desviació de recursos i, com a detonant, *les gestions efectuades pel president de l’Autoritat Portuària i l’Alcalde de la ciutat, a partir de 1997, per tal d’aconseguir que Tarragona esdevingués seu logística dels vaixells de guerra de la VIa Flota dels EUA i de l’OTAN (fins i tot amb armament o propulsió nuclear), *van portar a la formació de la Coordinadora Tarragona Patrimoni de la Pau. Entre els seus objectius, a més, treballar per la pau i els drets humans, per la resolució pacífica dels conflictes i pel foment de la cultura de pau.

El 29 de gener, aniversari aquest cop, de la mort de Gandhi, la Coordinadora lliurà 5107 signatures contra la presència de vaixells de guerra a Tarragona i la petició d’una reunió per parlar de la implantació de mesures de foment de la cultura de pau en el Registre General de l’Ajuntament de Tarragona. Durant aquests sis mesos s’ha ignorat la nostra petició mentre l’equip de govern s’ha adherit a la Xarxa “Alcaldes per la Pau” i ha enviat representants a New York, en el mes de maig, a l’Assemblea General de l’ONU per parlar de “la construcció de la pau des de les ciutats”, i a Hiroshima, a l’assemblea dels Alcaldes per la Pau, aquests dies.

Malgrat que encara no sabem en què va consistir la contribució tarragonina (els únics representants de l’estat espanyol a l’Assemblea General de la ONU) a la causa de la pau, si que sabem que, en fòrums més propers, el Consell Plenari de l’Ajuntament de Tarragona, l’equip de govern continua rebutjant mocions contra la presència de vaixells de guerra al port de la ciutat.

Indirectament i sense voler, potser les visites tindran a veure amb la pau, perquè, segons diuen, serviran “per donar a conèixer Tarragona i el seu patrimoni” o per “fer contactes perquè una delegació empresarial tarragonina viatgi al Japó”. Esperem, si més no, que la participació en la cerimònia popular en commemoració de les víctimes, en el riu Motoyasu a Hiroshima, en que es dipositen a l’aigua missatges en fanalets flotants de paper, els faci repensar el seu.

--------------------------------------------------------------------------------------------

La cerimònia de les llanternes flotants a Hiroshima:

El matí del 6 d'agost de 1945, l'avió Enola Gay va llençar sobre la ciutat japonesa d'Hiroshima la primera bomba atòmica, anomenada Little Boy. Tres dies més tard, un altre avió nord-americà va deixar caure Fat Man, la segona bomba atòmica que s'ha llençat sobre una ciutat en la història de la Humanitat, i que va posar punt i final a la II Guerra Mundial. El nombre de víctimes que tots dos atacs va provocar es xifra en 100.000 persones, tot i que al llarg dels anys es calcula que han mort més de 150.000 persones a causa de la radiació de les bombes.

El Festival dels Fanalets Flotants és una de les cerimònies que de manera popular el Japó organitza en memòria dels damnificats pels bombardeigs atòmics que el 6 d'agost van assolar la ciutat d'Hiroshima i el 9, la de Nagasaki.

Cada any, a Hiroshima, la gent fa surar als rius de la ciutat fanalets amb pregàries, pensaments i missatges de pau per recordar el bombardeig atòmic. L’any 2000, un grup de voluntaris va crear una pàgina web perquè persones d’arreu del món poguessin escriure un missatge i llegir els dels altres.

Si premeu l'enllaç de sota anireu a una pàgina del Japo en la qual podreu conèixer coses sobre la cerimònia de les llanternes flotants que és fa, cada any, el 6 d'agost en commemoració del bombardeig de Hiroshima.

http://www.urban.ne.jp/home/tourou/index_e.html

A l'enllaç de sota trobareu la possibilitat d'enviar el vostre missatge per la cerimònia dels fanalets i llegir els missatges d'enguany i els d'anys anteriors.

http://www.seniornet-hiroshima.gr.jp/cgi-bin/2006pm-eng/wforum.cgi

Recordeu: diumenge, 6 d'agost, a les 12 del migdia, a la Plaça de la Font de Tarragona: Paraules per la Pau

 
   
 
 
 
 fletxa anterior 
 
 Una creació d' Editio Software  · Editat i publicat amb Editio Interdum  · Avís legal