 Els tics autoritaris sembla que es van estenent com un virus entre diversos regidors de l'Ajuntament de Reus, l'esquerra al poder ens segueix donant lliçons d'allò que no hauria de ser i fer l'esquerra. El cas d'aquest Sant Jordi de 2008 n'és un nou exemple, amb la decisió de la regidora de Cultura d'enviar a la zona del Pallol les parades de les entitats socials, culturals, polítiques, etc, de la ciutat, decisió presa unilateralment, avisant a les entitats una setmana abans i sense deixar possibilitat de rèplica. Ens volen submisos, a callar i a creure, quan diuen cap aqui, cap aqui, quan diuen cap allà, cap allà, i si tens criteri propi i no segueixes obedient el ramat, cop de bastó, o expedient sancionador... A continuació, la crònica publicada al web de Pobleviu sobre els fets dl 23 d'abril, i el manifest signat per un grups d'entitats i repartit la diada de Sant Jordi. [ESPECIAL] Seguiment: El Mercadal és del poble! http://www.pobleviu.cat/index.php?id_categoria=12&madre=7&id_noticia=1065 Data: 23/04/2008 Una vintena d'entitats durant al llarg del dia d'avui durant a terme una protesta per la decisió de l'Ajuntament de Reus de traslladar les entitats sense ànim de lucre al Centre Comercial del Pallol, enlloc de la Plaça del Mercadal, espai on s'havia celebrat la diada des de la seva recuperació als anys 70. Hi ha previstes diferents concentracions al llarg del dia. La primera serà a la 1 del migdia a la porta de l'Ajuntament on es farà una cercavila per la plaça on es repartiran octavetes i es llegirà el manifest. A 2/4 de 6 es repetirà aquesta acció. A 2/4 de 8 del vespre hi ha prevista una manifestació que acabarà a la Plaça del Mercadal, però encara no es sap el lloc de sortida. Us anirem informant puntualment al llarg del dia. 9 del matí Les entitats han començat ha arribar a les 8 del matí a la Plaça Evarist Fàbregas (Centre Comercial del Pallol). Les taules no estaven encara muntades i només hi havia dues persones muntant-les, el què ha endarrerit el muntatge de les parades uns tres quarts d'hora. Algunes entitats han començat ha muntar les seves paradetes. D'altres han ocupat l'espai de la seva paradeta amb pancartes, cartells i octavetes de la campanya "El Mercadal és del poble". De moment hi ha una desena d'entitats que han secundat la campanya. Paral·lelament, a la Plaça del Mercadal s'han desplegat dues pancartes en façanes d'edificis amb el lema de la campanya, una de les quals, va penjada d'una gran estelada. Està previst realitzar una assemblea al Pallol amb totes les entitats per informar de la campanya a les entitats que no se n'han assabentat i es decidiran les properes accions a realitzar aquest matí fins a la 1 del migdia, quan es realitzarà la primera concentració. 2/4 d'11 del matí Després d'una assemblea en que han participat la majoria d'entitats emplaçades al Centre Comercial del Pallol, una desena d'entitats s'han dirigit amb les roses, els llibres i la resta de material cap a la Plaça del Mercadal. Ara mateix, estan muntant les seves paradetes als porxos de la Plaça i s'espera que una cinquena més d'entitats hi facin cap. 3/4 de 12 del matí La Guàrdia Urbana ha identificat a les persones que atenien a una desena de parades d'entitats i a dues persones que enganxaven cartells a la Plaça del Mercadal. Entre les paradetes identificades hi ha la de la CGT, H2O, Casal Despertaferro, JERC, CUP Reus, Maulets, Assemblea de Joves de Reus i quatre agrupaments escoltes i esplais. No obstant, de moment, els agents no han obligat a desmuntar les paradetes, simplement, han identificat els seus membres per obrir un expedient sancionador. 1/4 de 4 de la tarda A la 1 del migdia s'ha fet una concentració davant les paradetes de les entitats instal·lades als porxos de la Plaça del Mercadal. Aspecte desolat de la Plaça i inici de la concentració davant l'espai de les entitats. Timbals, megàfons i alguna cassola republicana retrona a la Plaça amb l'inici de la concentració que finalment s'ha pactat de fer a l'espai mateix on es troben les entitats .Quasi un centenar de persones han secundat la convocatòria, en la qual, s'ha informat de les identificacions realitzades per la Guàrdia Urbana i s'ha llegit el manifest de la campanya. A més, un portaveu de la campanya s'ha autoinculpat mitjançant declaracions a Ràdio Reus d'haver enganxat cartells al Mercadal en solidaritat a les dues persones identificades. El mateix acte es repetirà a 2/4 de 6 de la tarda. 5 de la tarda Empar Pont, la regidora de cultura de l'ajuntament de Reus ha justificat la posició de l'ajuntament i s'ha ratificat en allò que ja havia declarat els dies anteriors a les entitats. En una entrevista a l'emissora Punt 6 Camp la regidora d'ERC assegura que "des de l'ajuntament considerem que tothom té els mateixos drets i per tant mereixen un espai" justificant la dispersió de les entitats a la zona comercial del Pallol. Així mateix, ha reconegut que "segurament altres maneres de fer hagin estat possibles en aquest cas però també haig de dir que les entitats es van assabentar -no oficialment- sinò oficiosament fa dos mesos del trasllat. I podien haver-se manifestat llavors". Sobre la mobilització de les entitats ha declarat que "jo vaig ser d'una generació que va costar molt lluitar per la llibertat d'expressió i ara no aniré en contra d'aquesta protesta". Finalment, Pont ha assenyalat que les entitats que es troben al Mercadal demostren molt "poca solidaritat respecte les entitats que es troben al Pallol". Segons l'Agència Catalana de Notícies (ACN), la Guàrdia Urbana de Reus ha identificat aquest dimecres al matí les onze entitats que han muntat parada de la Diada de Sant Jordi a la plaça del Mercadal tot i no tenir permís. Així ho ha corroborat la tinenta d'alcalde de Cultura, Empar Pont, qui ha explicat que es prendran les sancions oportunes. També s'ha identificat un membre de la CUP de Reus i un altre del Casal Despertaferro per enganxar cartells a la plaça. 9 del vespre A 2/4 de 6 del vespre s'ha realitzat de nou una concentració davant les paradetes de les entitats instal·lades a la Plaça del Mercadal. Un centenar de persones han participat en l'acte, en el qual s'ha informat del succeït al matí i s'ha llegit el manifest "El Mercadal és del poble". A 2/4 de 8 del vespre s'ha fet una manifestació en la qual hi han participat unes 150 persones que ha marxat des del Centre Comercial del Pallol fins a la porta de l'Ajuntament donant el tomb a la Plaça del Mercadal. En arribar els i les assistents s'han posat rere la pancarta donant l'esquena a l'Ajuntament i s'ha llegit el manifest de la campanya. Un centenar de persones han escoltat la lectura del manifest i en aplaudit en concloure l'acte. ------------------------------------------------------------------------ A continuació, podeu llegir el manifest signat el dia 21 per diverses entitats, com es va poder veure el dia 23, algunes d'elles no van donar suport a allò que en teoria predicaven: Per d'un Sant Jordi participatiu L'Ajuntament de Reus ha comunicat a les entitats i associacions de Reus que la festa de Sant Jordi enguany es desenvoluparà a l'àrea comercial del Pallol, mantenint la part econòmica de la Diada a la Plaça Mercadal. Així, es trenca la dinàmica de participació i trobada d'aquesta festa que durant anys les entitats i els comerciants han fet gran. Ara, la proposta per les entitats és formar part de l'escenari del Centre Comercial del Pallol. Per això manifestem que: - Sant Jordi és una diada cultural i de tradició per a les entitats i el poble, un autèntic aplec d'idees, propostes, festa, i comerç. - Amb la divisió de la festa en dos espais, l'ajuntament fa una vegada més una política de fets consumats, aprovada de manera unilateral. A banda de ser una decisió contrària a la que es va prendre al seu dia al Consell General de l'IMAC. - A més, amb aquesta decisió es fa un greuge comparatiu amb totes aquelles persones i entitats que han contribuït històricament a fer del Mercadal una gran festa. Davant la reiteració d'entrebancs per part de l'ajuntament per desenvolupar actes, a través del greuge continuat a les diferents entitats per part de l'Ajuntament, (Barraques, ús de la Palma, els espais de difusió municipal,...) i la comunicació precipitada del canvi d'ubicació (a dijous 17 d'abril de 2008), des de la Campanya de les Entitats de Reus, a favor d'un Sant Jordi participatiu, demanem una sola cosa: Que totes les parades es reuneixin en un mateix indret, tal i com s'ha fet sempre. I que aquest espai sigui al Plaça del Mercadal. Que durant gairebé 30 anys hi ha hagut espai per tots. I que volem que el Mercadal sigui l'espai de tots. Entitats adherides: AE La Mulassa, AEiG MD Montsant – V. Cim, AEG Ben enllà, ARSU, Assemblea de Joves de Reus, Carrutxa, Casal Despertaferro, CGT-Baix Camp, CORI, CUP Reus, Esplai Albada, H2O, JERC-Reus, JSC-Reus, Maulets Reus, Òmnium Cultural Baix Camp, Pont de Solidaritat i PSUC-Viu. |